Skip to content

Aan de rand van het Oosterdelgebied

NHD-23-10-21-Tekst Roel van Leeuwen-foto JJfoto.nl. De museale schuitenhelling in Broek op Langedijk werkt verder aan een duurzame toekomst. Nico Vader van de schuitenhelling laat weten dat er maatregelen worden getroffen waardoor de bodem nog beter beschermd wordt tijdens de restauraties van het varend erfgoed.

Volgens Vader wordt de historische scheepshelling toekomstbestendig gemaakt. Zo hebben zijn zoon (Klaas) en dochter (Dorien) aangegeven betrokken te willen zijn bij de activiteiten zodat de toekomst van de museale schuitenhelling is veiliggesteld.

Daarnaast is er een plan gemaakt om te bereiken dat restauraties en onderhoud aan historische schuiten nog beter kan plaatsvinden. Er zal een vloeistofdichte vloer van vijf meter breed in de bodem worden aangelegd. Het gaat volgens Vader om een rubberen membraam dat afwatert op een bezinkput.

,,We zitten hier aan de rand van het kwetsbare Oosterdelgebied en willen het goede voorbeeld geven’’, zegt Vader. Op de historische scheepshelling lag een smallere ondoordringbare laag. ,,We blijven overigens ook met zeilen werken als we gaan restaureren. Je loopt toch altijd het risico dat je een potje verf omgooit.’’ De gemeente heeft inmiddels een vergunning verleend voor het aanbrengen van de vloeistofdichte vloer.

De historische scheepshelling ligt aan de haven, naast de sluis en dus aan de rand van het Oosterdelgebied. Op dit moment wordt een schuit van Stichting Veldzorg Oosterdel, beheerder van het gebied, op de helling voorzien van een elektrische aandrijving. Verder werkt Vader samen met het Kenniscentrum Oud Nederlandse Vaartuigen (KCONV) aan een biologisch afbreekbare coating die het staal beschermt en aangroei door algen tegengaat.

Vader beschikt over een eigen historische vloot. Blikvanger is de 128 jaar oude Langedijker Koftjalk (’t Kofschip, red.). ,,Dit is het oudste schip van Langedijk.’’ Daarnaast heeft hij nog vier historische schuitjes op de helling liggen en een in roestvrij staal uitgevoerde replica.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top