Skip to content

Handen uit de mouwen 16-09-2017

Beste vrijwilligers,

Afgelopen zaterdag was de vierde gezamenlijke klusdag (handen uit de mouwen dag). We hebben weer met zijn allen een aantal klussen opgepakt en met succes afgemaakt.

In en om het gebouw is weer het een en ander gebeurt. De vliering van WP1 is opgeruimd, de koelcel is opgeruimd. Piet heeft het gereedschap gereinigd en geolied. In

WP2 is de maaiarm verplaatst en de vloer gereinigd. Dirk Jan heeft de trekkerschuit opgehaald uit het museum en de trekker in WP2 gezet. De trekkerschuit is door Peter en Jan Keizer inmiddels van een nieuwe dynamo voorzien en zij hebben tevens de waterpomp gereviseerd.

Tussen de middag kon een ieder aanschuiven voor de lunch, verzorgd door Nelleke. Al met al weer een geslaagde dag. Hartelijk dank voor jullie inzet. Intussen zijn Theo Kostelijk en Theo Kroon bezig met het opknappen van VZ4 (de nieuwe trekkerschuit).


Overzicht van wat ze tot nu toe gedaan hebben.

– 2Componenten zut weggeslepen op plaatsen waar de huid stuk is.
– Plaatjes gelast over de gaten.
– Oude flens van schroefas geslepen.
– Motor uitgelijnd
– Nieuwe flens voor schroefas gedraaid
– Motorsteunbalken vast gelast
– Lippen op maat gemaakt, gaten geboord en rondom vast gelast.
– Motor geplaatst
– Flens verankerd

Motor staat nu in de boot. Flens is slechts hand vast vastgedraaid. (Motor moet er toch weer uit). Achter zijn er links en rechts een ringetje geplaats voor de uitlijning. Voor staat de motor kaal op de lippen. Theo heeft de foto en de tekening van de gashendel mee. Daar kan hij wel wat voor maken.

Uitlaat:

Het is aan te raden de huidige uitlaat eruit te halen. Met de troep die er nu op zit is het ding onbruikbaar. Tevens zit de uitlaataansluiting van de Lister aan de andere kant. Het is makkelijker om een nieuwe te maken en deze aan

stuurboord te plaatsen. Volgens Theo een geen moeilijke klus. Iets met een dikke pijp plaatjes erin, en er zo een demper in maken.

Achterdek:

Om het achterdek te maken, is de enige optie om de huidige eruit te slijpen, en een nieuwe plaat erin te lassen. (Als je dan toch de uitlaat verplaatst…) Tevens moet er op de achterkant dan een stuk hoeklijn vervangen worden, want deze zit ook vol gaten.

Schroef:

Ik weet niet zeker welke kant de Lister op draait, maar volgens ons moet de schroef worden aangepast. Aangezien de huidige schroef waarschijnlijk niet van de schroefas is te krijgen is het volgens Theo makkelijker om de schroefbladen los de slijpen, en opnieuw in de juiste richting vast te lassen. (Deze schroef is per slot van rekening ook ooit zo gemaakt.)

Anodes:

Zitten er nog niet op. Daarvoor moet een afspraak gemaakt worden waarbij de boot deels moet worden opgetild zodat Theo goed bij de onderste hoeklijn kan komen. (Boot hoeft niet helemaal ondersteboven, maar zoals het nu staat kunnen we er niet goed genoeg bij).

Op 19-9 hebben we het volgende gedaan.

– Oude uitlaat verwijderd
– Nieuwe uitlaat aan de boot vastgemaakt
– Nieuwe koppeling (Die jij had gekocht) op de motor gemonteerd.

De uitlaat is bijna af. Theo gaat nog een passtuk maken tussen het stuk dat van de motor afkomt en het stuk pijp dat naar de uitlaat gaat. (Dit kon niet met een ‘standaard’ bochtje. Er moet wat gebogen worden.)

– Stuk doorgerotte hoeklijn van achterkant geslepen.

Hier kwamen we er achter dat de pijp waar het roer in draait ook flink is doorgerot. Het stukje pijp dat uitsteekt op het achterdek is ook door en het overgebleven stuk is flink ingevreten in de verbinding tussen de roerpen en de helmstok. We hebben dat stuk dus ook helemaal weggeslepen.

Voor aanstaande donderdag staat op het programma:
– Uitlaat verder aansluiten, testen en als hij goed zit demonteren we hem weer zodat tijdens her spuiten er geen zwarte rotzooi op gaat komen als de boot weer naar de spuiter gaat.
– Motor weer uittakelen
– De hoeklijn op de achterkant met een dikke strip versterken.
– Op de plaats waar het roer omhoog komt een nieuwe bus van dik RVS maken waar het roer goed op kan draaien.
– Gaten in het achterdek verder met plaatjes repareren. Theo durft het niet aan om de complete plaat uit te slijpen en te vervangen. Op het metaal waarop vast gelast moet worden zit teveel troep (Componenten zut aan de buitenkant, dikke lagen teer en roest aan de binnenkant.)
– Anodes vastmaken
– De skeg afkitten met een speciaal goedje
– Anodes en flens beschermen met plastic en tape.

En ook:
Wekelijks houden een aantal vrijwilligers zich bezig met het faciliteren van de verhuurde zalen. Weer andere vrijwilligers spannen zich in om nieuwe huurders voor de eilanden te werven en ook lichten zij de bestaande huurders in over de laatste ontwikkelingen. En last but not least zijn ieder voorjaar vrijwilligers in de weer om de ganzen populatie in ons gebied in te perken door middel van eieren te dompelen.

Allen hartelijk dank voor jullie inspanning.

De volgende klusdag is op zaterdag 21 oktober. We starten weer om 8.00u en eindigen met de lunch om 12.00u. Graag voor 18 oktober opgeven of je meedoet en mee luncht. Geef in ieder geval door als je niet aanwezig kunt zijn.

Met vriendelijke groet,

Peter Wouda
Bestuurslid Veldzorg

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top